Nu börjar väntan..

Tjabbatjena. Läget där hemma? Hoppas ni mår bra.
Tänkte slänga in ett litet inlägg nu för att fördriva tiden litegrann. Vi har nu anlänt till slutdestinationen Christchurch, eller ska man kalla det spökstaden? Den här staden är en av de största städerna här på ön, men vad möts vi av, jo, en grå, tom stad utan folk och många av husenr till och med halvt nedbrakna. Vi fick reda på att den här staden inte längre är vid liv efter en jordbävning som tog över staden för några år sedan. Så timmarna räknas ner här kan jag lova. Victor och jag spenderade gårdagen i ett shoppingcenter och här sitter vi ännu idag. Vi ska lämna tillbaka bilen senare idag och då beger vi oss med alla packning till flygplatsen där vi även ska spendera natten. Det är just nu 36 timmar kvar tills flyget går imorgon och då väntar Melbourne! Men absolut ska vi försöka ta vara på sista tiden här i Nya Zeeland! Ikväll kommer en större uppdatering om vad vi har varit med om här på vår 3 veckors roadtrip.

Lite uppdates ifrån nz

Dålig uppdatering här ifrån nya Zeeland. Blir lite svårt att blogga regelbundet när man vissa dagar hittar ett ställe med gratis wifi. Och på många ställen handlar det om 30 min.. Sitter iallafall just nu i bilen utanför mc donalds. Både jag och Victor är en aning slitna ifrån gårdagens bravader. Morgonen börjades med att vi möttes av sjölejon på stranden vilket var riktigt häftigt. Dagen spenderade vi på en chokladfabrik, vilket var ett måste, för ni som känner mig vet att jag ordagrant älskar choklad. Och kvällen avslutades med vin och utgång. Vi mötte upp Emelie som jag haft kontakt med men aldrig träffat. Underbar var hon! Förhoppningsvis blir det rugby match med samma härliga folk på fredag!

Idag kommer vi inte göra så mycket då vi inte vågar köra om poliser finns runt om här. Chansar på att vi snart tar en efterlängtad dusch och äter någon bakismat. Håller tummarna på att vicke håller med mig om den bra idén!

Senare kommer mer detaljerat om vad som hänt på sista tiden! Ciao

Rotorua

Dag 6

Dag 6.
Efter cirka 12 timmars sömn så borde jag hoppat upp ur sängen tycker man, men icke. Drog mig iallafall upp för att planen var att ta en dusch i vattnet utanför som vi gjorde någon kväll tidigare. Schampo flaskan och handduken i högsta hugg påväg ner mot stranden så kommer jag ju på att det inte längre är någon sjö, utan havet och saltvatten.. Nödplanen blev en dusch i vattenhinken vi har i bilen. Ett tag senare rullade vi på vägen igen, men denna gång mot Wellington. Wellington är en större stad längs havet, men en hamn, shoppinggata, museum osv. Eftersom att vädret inte var på topp så blev det en tur längs shoppinggatorna.

Imorgon redan säger vi hejdå till nordön och tar färjan över till sydön för nya äventyr. 2 veckor på sydön kommer bli riktigt bra! Bland annat ska vi förhoppningsvis träffa på lite djur, roliga och läskiga aktiviteter i Queensland, högre toppar och andra väder samt många fler mil kommer det bli. Mer säger jag inte än. Vi är förväntansfulla och njuter varje sekund av det här. Livet är allt bra här nere!

Dag 5

Dag 5.
Söndag idag. Men inte vilken söndag som helst. Idag vaknade vi i Taupo bara några meter ifrån sjön. Dock såg inte vädret så bra ut men det klarnade upp mot dagen. Vi valnade och fortsatte resan mot Tongariro cirka 1 timme längre ner på nordön. Victor hade fått välja destination och han valde att åka och titta på mount doom. Det är ett berg som även det är med i sagan om ringen filmerna. Så vi fick oss en liten hajking. Man kunde välja att vandra en sträcka på sisådär 8 timmar, men varken jag eller Victor kände oss manade till det och gjorde istället en kortare variant. Det var kul och annorlunda. Förutom berget såg vi även en aktiv vulkan och ett annat berg med snö på toppen.

Efter det bestämde vi oss för att åka ännu längre ner på nordön. Och kvällens slutpunkt efter cirka 30 ytterligare mil blev plimmerton som ligger cirka 20 minuter utanför storstaden Wellington. Vi stannade till och bestämde oss för att sova längs havskanten. Hur underbart låter inte det? Mat till solnedgången och lugn mysig musik blev det också och sedan blev det en tidig kväll, iallafall för min del som redan somnade vid 9 tiden.

RAFTING I ROTORUA

DAG 3 BILDER TAIRUA & MATAMATA

Matamata, the hobbiton

Dag 3 och 4 i nz

Dag 3 - fredag
Klockan 8 ringde klockan imorse, en ny dag och redan då var det dags att börja rulla. Vi började morgonen med en snabb frukost i form av en müslibar, macka utan pålägg och vatten. Ingen höjdare kanske men ekonomiskt blev det iallafall! Och efter det var en dusch efterlängtad, så vi hoppade in i bilen och hittade snabbt en dusch. Eller rättare sagt vattenkran.. Det sänkte inte ner humöret trots allt, dusch som dusch haha. Fräscha och glada fortsatte vi roadtrippen, Matamata och the Hobbiton var nästa destination!

Någon timme senare efter ett besök på mc donalds också var vi iallafall framme i staden Matamata där vi skulle ta buss vidare mot the Hobbiton, dvs där Lord of the ring filmerna spelades in. Matamata är en väldigt liten och mysig stad. Busschauffören vi åkte med berättade att majoriteten av befolkningen i lilla Matamata är även dom väldigt små. Och av den anledningen valdes många skådespelare ut därifrån till inspelningen av filmerna.

Efter den korta bussfärden möttes vi utav en ledare som skulle guida oss runt i Hobbiton. Vi fick se många platser där inspelningarna hade skett och vi fick även höra mycket ifrån vad som inte syns på filmen och vad som hände på inspelningarna. Väldigt intressant trots att jag inte är helt insatt i filmerna som Victor är. Jag är absolut nöjd med dagens tripp, väldigt mysigt. Och turen avslutades med en öl som dom i filmen dricker. Man kan tydligen inte hitta den ölen någon annan stans i världen förutom där på plats just för att den ölen gjordes just för filmens skull!

Då var det redan dags att lämna Matamata och köra vidare mot staden Rotorua, bara 40 minuter bort. Vi är alltså nu ungefär halvvägs ner på nordön.

Så har dagen ungefär sett ut. Just nu står Victor och kockar nudlar och fixar te åt oss här på kvällskvisten och efter det väntar några timmars sömn. Imorgon står det Rafting (fors ränning) och Wai-o-tapu (vulkanområde) på schemat. En annorlunda lördag väntar!

Dag 4.
Redan dag fyra. Känns som att tiden har gått snabbt samtidigt som att vi har hunnit med en hel del och är till och med snart klara med nordön innan sydön väntar. Snabba puckar det här haha. Ska man hinna med det mesta på tre veckor så krävs lite tempo har vi märkt. Anyway. Imorse vaknade vi upp, fick i oss en snabb frukost och på med badkläderna och packa väskan. Vi körde till Wet n' wild huset som bara låg runt hörnet av vår sovplats. Idag väntade nämligen rafting, dvs forsränning på svenska. Vi mötte upp en chaufför och två killar som skulle vara våra guider, hoppade in i bussen, hämtade upp resten av människorna och åkte mot forsen - Kaituna som ligger i Rotorua. Vi började att signa på några papper angående vår säkerhet och provade ut hjälmar och västar, och det var då vi faktiskt insåg vad vi skulle göra. Ett 7 meters fall väntade bland annat samt några fler lite lägre fall.

Snabb genomgång och så var vi i båtarna. Hela turen bestod av en bra guide kille, många mindre fall, paddling och så väntade det 7 meters höga fallet. Det kan alltså stupat i 90 grader utan att överdriva. Vår båt välte dessutom över mitt i fallet! Jag låg nog under ytan i flera sekunder innan jag äntligen hittade ytan och allt övergick till asgarv, fy vad roligt det var!! Hela turen var underbar och så kul. Då har man checkat av det på listan och jag rekommenderar det verkligen!

Dagen var inte slut än. Eftermiddagen spenderades i Wai-o-tapu. Det ligger ungefär 25 minuter utanför Rotorua. I Wai-o-tapu finns nämligen ett antal olika vulkaner. Det är här jordskorpan är som allra tunnast på hela jorden, och av den anledningen finns det många vulkaner här. Vi tog en tur längs vulkanerna. Väldigt vackert och häftigt att se. Så många olika färger och ja, olika lukter, luktade så illa på vissa ställen av allt svavel osv. Fy! Men tufft var det. Och resten av kvällen spenderade vi i Taupo som ligger ytterligare en bit ner bara. Vi kikade runt staden lite, besökte bland annat en fin utsikt över sjön som finns där, hauk falls som är en fors där det rinner 200 000 liter vatten i sekunden. Och medan jag ändå berättar lite fakta så kan jag berätta att det endast finns ett enda rödlyse i Taupo.

Eftermiddagen avslutades med en dusch i sjön, folk tittade och skrattade lite när vi bar ner schampo flaskorna ner till sjön och började tvätta håret. Hittar man ingen dusch så får man ta bästa utvägen. Ingen torrschampoo fanns att köpa heller så. Och vi hade faktiskt en solnedgång att titta på samtidigt. Sedan avslutade vi kvällen med bästa utsikten över sjön. Well well, då säger vi godnatt efter en väldigt bra lördag!

DAG 2

Dag 2.
Torsdag idag. Första natten i bilen har vi nu checkat av på listan. Riktigt mysigt. Vi parkerade bilen på en parkering igår kväll så utsikten var kanske inte det roligaste, men men! Dagen började med en snabb frukost på mc Donalds och vidare tillbaka mot rental car saken där lite smått behövdes fixas, eller vad vi trodde iallafall. Spisen fungerade inte igår nämligen, så kall ravioli i burk bjöds det på. Så imorse när vi var tillbaka för att klaga lite och få hjälp så fungerade spisen såklart. Vi hade missat att trycka in en sak för att elden skulle hoppa igång, bra jobbat! Efter det pinsamma besöket drog vi oss iväg bort ifrån Auckland. Nästa mål var Coromandel som ligger öster om Auckland. Victor fick hålla kameran, kartan samt fixa gps:en medan jag satte mig bakom ratten. 2,5 timmar var resan beräknad ungefär.

Nästan väl framme i Coromandel vek vi av mot ett område lite utanför för att komma mot stränderna istället för staden. Vi började vid Cathedral cove som var ett helt oroligt vackert ställe. En jätte fin grotta man kunde gå igenom, fina enorma stenar i vattnet ifrån berg som gått sönder och underbar strand och utsikt. 10 poäng helt klart. Efter ett antal foton och "ojj jäklar vad fint"-kommentarer så begav vi oss tillbaka till bilen och fortsatte mot Hahei beach där vi lagade till lite mat och laddade kameran osv. Fint ställe det också men vi la inte ner lika mycket tid där. Och sedan fortsatte faktiskt vi mot ytterligare en strand som vi hört bra om, hot water beach. Man ska kunna gräva sin egna lilla "pool", eller pöl kanske man ska kalla det, i sanden dock så provade vi aldrig det Den stranden var inte lika vacker som den första klockrena stranden i Cathedral cove dock, den var trots allt svårt att bräcka.

Kvällen började komma och vi bestämde oss för att köra lite nedåt söder ut i landet för att förkorta bilresan imorgon litegrann. Och där kom chocken, bensinmätaren var något under hälften redan. Efter några ytterligare mil hittade vi tillslut en bensinstation som denna gång var öppen. Vi insåg nyligen att hela bilresan idag slutade med cirka 25-30 mil, helt okej!

Nu ligger vi trötta och nöjda efter dagens äventyr i bilen och tittar upp mot stjärnhimlen. Vi övernattar en bit ifrån wahai beach och hoppas på att ingen kommer och knackar på rutan inatt och ber oss flytta bilen och rulla vidare. Behöver lite sömn för att orka med morgondagens äventyr!

DAG 1 - NYA ZEELAND

Dag 1.
Då var vi framme i Nya Zeeland. Vi landade på flygplatsen någon gång vid 11 igår ikbäll och det var även där vi senderade resten av natten. Vi köpte mat och la oss å några bänkar som fick bli våra sängar för natten.
Imorse efter kanske tre eller fyra timmars sömn vaknade vi, lånade duscharna på flygplatsen och så var det dags att åka iväg och hämta vår campervan. Bilen är riktigt mysig och ännu mysigare kommer det bli att ikväll när vi får iordning allt. Det är en svart någorlunda stor bil med två säten där fram. Bakom sätena finns det två "soffor" som man kan fälla ner och å så sätt blir det till en säng. Och allra längst bak i bilen finns det ett mini kök.

Så fort vi haåordning det mesta med betalningen osv så var det dags. Västertrafik och ingen vidare sömn på det. Men ut på vägen blev det och förvånansvärt bra gick det faktiskt! Så idag har vi utforskat Auckland lite grann, bland annat auckland bridge och små fina ställen. Auckland är väldigt annorlunda jämfört med Brisbane som jag senderat mest tid i nu i slutet. Fina vyer, många backar och kullar. Imorgon beger vi oss vidare i landet, coromandel, hot water beach och haihei's beach väntar!

Domestic terminal - brisbane

FINALLY! Äntligen är det den 5 februari. Nu börjar resandet igen. Sitter just nu på Brisbanes airport och väntar på att få checka in innan jag och Jennifer sätter oss på flyget mot Sydney. Där möter vi upp saknade victor och sen beger vi tre oss mot Nya Zeeland, och vi börjar i Auckland.

Såhär kommer de närmaste 3 veckorna se ut. Victor och jag har hyrt en campervanen som vi imorgon förmiddag ska hämta och sen beger vi oss ut på vägen. Hur det kommer gå med körningen efter 4 månaders uppehåll och nu även vänstertrafik lär bli kul att se! Vi startar vår roadtrip i Auckland och börjar på nordön och därefter tar vi färjan till sydön och fortsätter där. Dessa 3 veckor kommer handla om allt mellan himmel och jord nästintill. Många planer och mycket kommer att hända. Jag ska försöka att blogga så fort jag har internet tillgängligt. Jag kommer även uppdatera på instagram (idagabel) och på Facebook. Så håll utkik för nu kommer det hända mycket kan jag lova!

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/3912439/images/2013/pic_51103cd5e087c350141873ee.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/3912439/images/2013/pic_51103cd5e087c350141873ee.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/3912439/images/2013/pic_51103cea9606ee20024bd3fa.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3912439/images/2013/pic_51103cea9606ee20024bd3fa.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3912439/images/2013/pic_5110460a9606ee1ffdcfc631.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3912439/images/2013/pic_51104615ddf2b37ad462d08b.jpg" class="image">

Lördag

Då var näst sista dagen i Brisbane avklarad. Och idag vart även sista jobbshiftet avklarat på the Caxton hotel. Måste faktiskt säga att jag lämnade jobbet idag med blandade känslor. Under dessa lite mer än 3 månader har jag lärt mig så mycket, fått nya erfarenheter, oförglömliga minnen men framför allt lärt så har jag lärt känna så många underbara människor. Och något jag verkligen avskyr är just avsked. Att säga hejdå till folk man lärt känna. Efter några drinkar med folk ifrån jobbet så var det iallafall dags att säga hejdå. Många fina ord och kramar. Jag fick ett brev av min huvudmanager också. Och där blev det nästan tårar i ögonen. Han hade skrivit ett intyg om att jag jobbat hos dom och även hur det har varit att ha mig som en i the Caxton team. Blev riktigt rörd av brevet och kommer jag tillbaka till Brisbane så måste jag absolut dit igen och jobbet finns faktiskt kvar för mig när jag känner för att jobba igen! Jag är så tacksam över den här tiden på jobbet. Men nu är det endast måndagen kvar och den kommer mestadels bestå utav packning, tvättning, städning, inhandla det sista osv. En riktig fixar dag helt enkelt. Sen på tisdag så lämnar jag Brisbane för nya äventyr - New Zealand!!

Mount Coot-tha

Igår, första februari, passade jag och Jennifer på att besöka ytterligare ett ställe här i Brisbane där jag inte hade varit tidigare. Vi tog bussen upp till toppen av brisbane som kallas Mount Coot-tha. Det är en lookout över hela Brisbane och utsikten var väldigt fin. Och glassen vi åt där uppe satt också fint.

Senare på kvällen väntade jobb och det gjorde det även imorse då jag började vid 10 och slutade vid halv 4. Men jobbandet idag är inte slut än, jag ska tillbaka dit vid 8 och jobba ett nattshift också. Money money. Och imorgon väntar mitt absolut sista jobbshift innan resandet drar igång!

Måste även tillägga att idag fyller pappsen min år. Så om du läser det här, grattis bästabästa pappa!!