Tiden i Sydney

11 dagar på denna resa har nu gått. Har gått ganska snabbt men det har hunnits med en hel del. Dessa dagar har iallafall spenderats här i Sydney. Har hunnit bo på två stycken hostel. Under dessa dagar har jag försökt besöka så mycket utav Sydney som möjligt. Jag har bland annat varit vid opera huset några gånger, besökt Bondi Beach som är en strand cirka 30 minuter med buss bort ifrån sydney centrum, besökt The Rocks, Darling Harbour, testat på utelivet här i Sydney, tvättat, fixat bankkort och gått längs alla shoppinggator. Har shoppat lite smått, men när man bor i en ryggsäck så att säga, så får det inte plats med så mycket mer än jag redan packat ner.

Idag tog vi färjan mot Manly som är ett otroligt fint ställe med shopping, hamn och strand. Manly beach som är en väldigt omtalad strand besökte vi och jag kan inte annat än hålla med om hur fint det faktiskt var där. Rekomenderar verkligen att besöka den stranden! Tog en lunch vid hamnen där sen också, mys!

Imorgon lämnar vi sydney centrum och åker till seven miles beach. Jag ska äntligen uppfylla något som jag väldigt länge har drömt om - surfa. Surfcamp heter det vi ska åka på och lära oss surfa. 5 dagar där av 2 lektioner surfing varje dag. Det är cirka 60 personer som ska åka med, så det blir en hel del nytt folk att lära känna dessutom. Känner på mig att det kommer bli en galet bra vecka. Slänger kanske upp några bilder under veckans gång och även berättar hur det går med surfingen osv beroende på hur tillgången till internet ser ut där. På fredag återvänder vi tillbaka hit till sydney, men då sätter jag mig på en 16 timmars bussresa. Ska nämnligen lämna Sydney och prova på Brisbane.

Pitt street

27 grader, sol, Bondi beach. Så har dagen sätt ut i stort sätt. Skönt att äntligen få lite färg.

Imorgon checkar vi ut ifrån wake up hostlet. Ska bli spännande med ett nytt hostel, får se hur det blir. Byter endast gata ifrån Pitt street till George street. Så imorgon blir det mest att fixa tråkiga men viktiga saker.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/3912439/images/2012/pic_505eef5dddf2b35637004811.jpg" class="image">

22/9

Mitt förra inlägg kom in så sent för mitt internet har inte fungerat som de ska! Men nu så, står utav för en klubb som heter scubar, gratis wifi här, så passar på;)
De senaste dagarna har varit så bra. Vi har varit vid opera house, harbour bridge, åkt monorail, festat, varit vid bondi beach osv. Solen har varit framme alla dagar, dock så blåste det idag så solade bara vid bondi beach, imorgon ska vi tillbaka och så ska jag premiära, första doppet i år. För var det ens någon sommar hemma i år? Njaaa

Boende för nästa vecka är iallafall fixat, ett hostel i mitten av Sydney. Så ett vecka blir vi minst kvar här. Funderar på att haka på ett surfcamp nästa måndag. Får se, galet taggad på att börja surfa, speciellt när man såg alla surfare vid bondi beach idag!

Men ska kila nu, jag och mitt gäng ska kika efter någon bil att köpa, roadtrip längs östkusten lockar!

Ska kila in nu, vi i mitt gäng ska leta efter någon bil att köpa och sen är planen roadtrip längs östkusten.

Dag 2

Nu är vi framme - sydney!! Kan inte säga annat än att det känns otroligt bra och skönt att äntligen vara framme. Jag skrev i förra inlägget att det gick bra med allt, och själv klart ska de uppstå problem bara för det. Och ni som känner mig vet att klantig är vad jag är.

Jag hade sen innan koll på att det var väldigt viktigt att inte ha med sig fel saker för att ens kunna komma in i Australien. Man har ju tittat på gränsbevakningarna några gånger på tv. Men så kommer vi på planet iallafall från hongkong, sista flygresan, och det tilldelas en blankett där man ska kryssa i vad man har med sig och inte för att se om man måste gå igenom tullen och bli kontrollerad om man har något lämpligt eller olagligt i bagaget. Sådant som stod på lappen var mat (allt man kan äta), trä utav alla slag, mediciner utan recept, djur/djurdelar/skinn, alkohol, smutsiga saker(så som använda skor) osv osv. Och vad kommer jag på, jo, jag har nästan allt utav det med mig.. Jag hade tuggummi i väskan, skor med träklackar, ppiller och använda skor! 9 timmar som vi satt på flyger bestod utav att jag var nojjig över detta. Tänkte att jag skulle slippa slänga saker och slippa gå igenom karantän. Men men! Det löste sig. Fick gå igenom karantän men det var inte så farligt som alla sagt. Dock var gränsbevakningarna (tvprogrammet), kul om man blivit fast och filmad höhö.

Jag trivs galet bra här i Sydney iallafall! Gillart!!!

19/9 HONG KONG

Ja, då var man i hongkong. WIHOO! Ska sitta här i några timmar på flygplatsen och vänta på nästa flyg, så kan passa på att slänga in ett litet inlägg.

Igår vid halv sju lämnad vi Sverige. Det var jobbigt att säga hej då till familjen på Arlanda men snart därefter så hade vi mötts upp ett helt gäng och så var det dags att checka in osv.

Från sverige till London gick det riktigt snabbt, inte alls long flygresa. Varför har man inte tidigare tagit flyget dit under en weekend eller så är ju frågan. Sen väntade det iallafall en 11 timmars flygning till Hongkong. Trodde att det skulle ta en evighet, en hel dag i en oskön trång och hård flygstol liksom. Men gick snabbare än förväntat och fick faktiskt några timmars sömn trots allt! Och nu sitter vi här i hongkong efter 14 flygtimmar.

När flyget lyfte ifrån Sverige kändes det helt otroligt. Har påbörjat min resa till andra sidan jordklotet. Hur sjukt? Allt känns bra och vi sitter nu ungefär 20 stycken ifrån Sverige. Känner att min resa har börjat väldigt bra, och snart är vi framme. Tummen upp för det här!!

NU ÄR DET DAGS

En resa på 1000 mil börjar alltid med ett enda steg

Det var i mitten utav gymnasiet som mina planer på att åka iväg började komma upp. Efter många om och men bestämde jag mig för att vänta tills efter studenten. Studentdagarna gick och studenten kom, och då var det dags. Så i somras kände jag verkligen för att ta tag i det här med resan och en resa bokades - Australien. Har valt att åka med en organisation som heter Work & Travel. Lite hjälp på vägen skadar ju inte så därför valde jag en organisation som stöd. Mina planer är att jobba, surfa, dyka, uppleva och resa runt i Australien och jag börjar resan i Sydney. På hemresan kommer jag även stanna i Hongkong under någon vecka eller så.

Dagarna gick och ännu mer längtade jag tills det var dags, och imorgon gället det! Dags för mig att lämna eskilstuna och lämna Sverige. Men framför allt lämna mitt liv, mina vänner och familj. Sitter nu med blandade känslor - nyfikenhet, lycka, saknad, glad men samtidigt lite smått nervös. Imorgon sätter jag mig på flyget mot mitt livs äventyr. Här på bloggen ska jag uppdatera om vad jag gör under min tid som backpacker. Vill kunna titta tillbaka på bloggen och se vad jag gjort och spara mina minnen här, men även vill vänner och familj kunna följa mig någonstans. Så här kommer det uppdateras. För er som kanske kommer kika in här angående tips eller så angående resan och inte vet vem jag är så kanske jag ska skriva kort om vem jag är. Ida Svensson, bor i Eskilstuna och är 19 år. J
Mitt äventyr och annorlunda vardag kan nu börja!

Välkommen till min nya blogg!