Just because something isn't happening for you right now doesn't mean that it will never happen

Nudlar och vatten till middag, vi körde på stort, och nu väntar bio! Mys


King George square

Vilken dag! Vaknande imorse kl 7 av panik, kom på att jag inte betalat för fler dagar på hostlet vilket skulle betyda att jag var tvungen att checka ut kl 10 idag. Men min säng var inte bokad av någon annan så det löste sig. 5 nätter till, sen så!

Planen var annars idag att vi skulle besöka utsiktsplatsen Mount Coot-tha idag. Vädret såg inte så kul ut så vi tar det imorgon istället. Så idag har vi bara fixat med viktiga papper, flygbiljetter , printa ut papper osv, sånt som inte alls är kul enligt mig men nu äntligen är det klart! Så nu sitter vi utanför kings George square och äter frosen youghurt, så gott och nyttigt! Ikväll väntar ytterligare en bio. Bio 7 av 7 här i brisbane på 3 månader haha! Mysigt och billigt här nere så varför inte. Ikväll blir det iallafall filmen Flight. Nu ska jag på jakt efter ett par tunna mjukisbyxor. Ciao


30 January

Då var det onsdag. Det vill säga om 6 dagar börjar mitt resande igen. Längtar så mycket.

Idag har Jennifer och jag gått på stan och tagit det lugnt. Vi lunchade på ett gott nasho ställe och jag fick även med mig en klänning hem. Börjar kännas att man gått runt i samma kläder ett tag nu. Så lite nytt i garderoben (väskan) uppskattas alltid! Under eftermiddagen så flydde vi ifrån vårt 30share room där det inte alls är någe mysigt. En beskrivning av rummet: 30 stycken våningssängar intryckta i ett rum på 25 kvadrat meters rum, 5 stycken små fläktar, INGEN ac, svettiga människor då det är cirka 30 grader i rummet minst, luktar inte alls mysigt, speciellt inte efter vattnet som regnat in från taket och satt sig i heltäckningsmattan i rummet, luktar ungefär en blandning mellan smutsiga träningsskor/svett/sjövatten/gammalt /ruttet. Och ja, hade lukten försvunnit och värmen inte varit så extrem så hade det inte varit något problem. Så denna natt spenderar jennifer och jag kanske på två solstolar på solterassen. Får se om vi klarar oss ifrån regnet!

Har precis mumsat i oss en pizza och nu försöker vi ladda ner lite film här vid biblioteket. Mobilen dör snart , godnatt!


17.54

Sitter på altanen och äter min utsökta lunch/middag- nudlar. Ska inte klaga, solen har varit framme idag och inte en droppe regn har kommit än iallafall. Såg riktigt krisigt ut tidigare idag när floden var väldigt nära på att rinna över, men icke sa nicke!

Jag var ju på bio igår. The impossible. Var 10 minut kom en liten tår. Väldans sorglig och berörande film. Rekommenderas starkt. Nu ska jag försöka äta upp mina nudlar. Sitter dock jag suktar efter nummer 14 eller 13c på spicy hot hemma i etuna. Eller ming. Eller amerikan pizza. Det hade jag inte tackat nej till. Jaja, senare ikväll ska jag träffa Malin och Therese, vi ska mysa till det på något ställe i southbank, gött!


The impossible

Jag klang och jennifer trotsar vädret och går på bio idag. Vi tänkte se filmen the impossible, handlar om tsunamin år 2004, kändes ganska lämpligt nu i översvämningarna här..


Söndag

Hejsaaan
Fick nyligen internet efter, nu ska vi se, 5 timmars väntade. Det här vädret är inte att leka med alltså. Det blåser och regnar. Lyckades iallafall ta mig både fram och tillbaka ifrån jobbet. Ett paraply fattigare dock av att det ordagrant blåste sönder!? Det varnas om att en cyklon är påväg, och fick precis reda på att den är i surfers paradise just nu. Inte alls långt härifrån.. Skrämmande om det nu är så illa som alla säger? Och på nyheterna varnas det även för att det kommer bli en "flodde" här. Dvs att floden rinner över och det blir översvämning. Och självklart så bor jag på nedersta våningen och har floden cirka 100 meter utanför. För 2 veckor sedan varnades det för otäcka stora bränder och nu översvämning och cyklon - vad håller på att hända? Det är nog inte så farligt som det faktiskt varnas om. Får helt enkelt hålla mig inne! Anyway... pratade precis med min mammi i telefon. Alltid mysigt att prata lite med henne. Och jag pratade ju även med pappsen igår! Kram till er alla där hemma.

Nu ska jag försöka hinna kika Facebook och lite annat innan internet försvinner igen. Imorgon har jag inga planer faktiskt, får helt enkelt se vad som erbjuds. Men åh vet ni vad som precis hände, det kom fram en vän som jag träffat här på hostlet, han har köpt en present åt mig ifrån sitt hemland, hur sött? Vet inte riktigt vad det är för något dock, men någon for av ett smycke ifrån ett arabiskt land. Blev iallafall jätte glad, han har liksom tagit sig tid och köpt den till just mig, åh! Dagens höjdpunkt! Förresten, ja mamma, ska ladda upp bilder haha, så fort internet fungerar som det ska! Godnatt


Regn katastrof

Nu har det, utan att överdriva, regnar i 2 dygn konstant. Har inte slutat regna för en minut. Det här börjar verkligen ta kål på en. Går knappt att vara ute. Man vadar i vatten och inte bara det, det har börjar komma in vatten från taket i vårat rum.. nu ska jag väl dock inte klaga om man jämför med hur det ser ut på andra ställen här i Brisbane. Men ge mig sol!

Igår var det iallafall Australia day. Det är kul här för att alla sådana dagar som vi hemma inte gör något av är så stora här i Australien. Alla firar australia day med beach bbq, fest, ledigt från jobb, Australien inspirerade kläder osv. Riktigt kul faktiskt. Jag jobbade i baren under dagen och sen var utgång meningen, men stannade i baren på hostlet just för att slippa regnet.

Nu ska jag leta upp ett paraply och försöka ta mig till jobbet. Skulle vara skönt att slippa vara döblöt när man kommer fram. Barfota blir det iallafall då vatten nivån längs gatorna just nu är en aning hög..

Snodde bilden ifrån en kompis Facebook, så kul har dom det i bundaberg som ligger en bit bort.


Fredag

Har precis ätit en god carbonara som kocken jag själv fixade iordning. Har inte hunnit med så mycket mer idag faktiskt. Blir en aning deprimerad av det tråkiga vädret som Brisbane erbjuder för tillfället. Illa! Ska försöka få håret torrt nu sen väntar ett kvällsskift i baren. Förhoppningsvis blir det en del drag eftersom australia weekend dragit igång!


Fitness first

Har precis avklarat ett ganska så hårt träningspass. Hade även lite träningsvärk ifrån gårdagen spinningpass med Jennifer. Känns iallafall bra nu efterhand och på gymmet ska jag hänga varje dag innan nya zeeland resan är min plan. Känns som att det är läge att träna nu innan jag ska roadtrippa i 3 veckor och leva på nudlar och vatten. Tveksamt om nudlar är det enda som kommer finnas till hand, men ska iallafall leva en aning billigt.

Imorse var egentligen planen att jag skulle iväg och jobba på ett ställe som jag tidigare inte provat. Det är något liknande som röda korset sak hemma i eskilstuna. Man står med en något så ful väst och en myntbox i höger hand och vill att folk ska skänka pengar till välgörenhet. Det är ett provision jobb dvs att man inte får timlön utan det beror på hur mycket man samlar in. Kan kanske vara något att testa bara för att få in en extra slant istället för att ligga och dega på hostlet. Dock så såg vädret inte alls bra ut kl 5.30 när klockan ringde imorse, så blev inget jobb. Vilket var tur för idag har det regnar konstant. Jaja. Jobb i baren väntar iallafall hela veckan ut!

Nu ska jag promenera hem, klockan är 8.52 och det regnar fortfarande. Suck. Så kan det även här i Australien se ut alltså.


Jan. 23, 2013

Godmorgon! Sitter för tillfället i solen. Jag har precis vaknat och det är redan 26 grader minst. Jag undrar hur jag kommer reagera sen när jag väl är hemma i Sverige där man nästan är glad om termometern visar över 20.

Jobbshiftet gick bra igår iallafall. Fick stå i cafebaren för ovanlighetens skull. Jag är inte alls van vid att servera mat och ta beställningar, men det gick bra trots allt!

Ska snart göra iordning min frukost, inte alls hungrig men ska snart iväg och träffa Jennifer som jag umgicks med för cirka 2 månader sen. Våra planer är att köra ett hårt jäkla spinningpass på ett gym här i närheten. Så frukost är ett måste. Förhoppningsvis flyttar även Jennifer hit till samma hostel som mig nästa vecka, håller tummarna. Oj, Nu tror jag att Evelina är redo för ett skypesamtal, så hej så länge!


Australia updates

22 Januari, det vill säga att jag har varit i Australien i mer än 4 månader nu. Tiden går så snabbt samtidigt som att det faktiskt börjar kännas att man varit iväg ett tag. Eftersom att jag återigen varit dålig på att uppdatera här på bloggen så får det här bli ett lite längre inlägg om vad som faktiskt har hänt hitills. Fått en del klagomål av vänner och familj så ja....
 
Jag har nu befunnit mig i Brisbane sedan Oktober. Får lite ångest att jag varit här så länge nu när jag tänker på det, men däremot så har jag rest runt emellan åt då jag varit ledig ifrån jobbet osv. Slutet av December och början av Januari handlade mesta dels om drinkar, caxton hotel, avfirande av workmate, jobb, utgångar och hängt med jobbet. Har kommit väldigt nära med många på jobbet vilket är otroligt roligt. Har fått många vänner ifrån andra delar av världen så som Irland, USA (Florida), Canada, Nya Zeeland, Australien och Brasilien. Trots att jag inte har rest så mycket hitills under min resa så är jag väldigt nöjd med att jag faktiskt har kommit in i en vardag här nere med jobb och spenderat tid med annat än svenskar. Även det här med språket, under en period kändes det som att jag pratade mer engelska än svenska haha. 
 
Den 4 januari packade jag väskan och efter jobbet hoppade på tåget mot Surfers Paradise. Väldigt spontant och det gillar jag. Träffade en vän ifrån Brasilien som jag umgicks med där nere. Vi gick bland annat och kikade på en kvälls marknad vid stranden, mötte upp några av hennes vänner, tog några drinkar och umgicks. Dagen där på spenderade jag på stranden innan tåget mot brisbane och jobb väntade. Hade inte några större förväntningar på Surfers Paradise då jag fått höra ganska mycket dåligt om stället. Många påstår att stället fick hela just "Surfers Paradise" för att locka dit folk, vilket dom lyckades med! Men nu kan jag checka av Surfers Paradise på checklistan iallafall! Åkte även dit någon vecka senare igen, men då stod surfing  på schemat. En kompis tog med mig till Burleigh Heads vilket är en strand 20 minuter ifrån Surfers Paradise. Vi vaknade tidigt, åt en snabb frukost, packade in surfingbrädorna i bilen och begav oss mot stranden och surfade. En ganska perfekt morgon.
 
Väl tillbaka i Brisbane efter Surfers trippen så var det meningen att jobb väntade. Dock så var det väldigt lugnt på jobbet så Karen och jag fick sluta jobba tidigt och bestämde oss för att ta någon drink istället. 2 timmar senare satt vi där med 3 uppdruckna drinkar och några shottar som vi blivit bjuda på och då mitt i all dans så faller Karen av en stol och slår i huvudet i en annan metall stol vid sidan om. Ingen av oss förstod någonting förän vi såg blodet rinna ner från hennes panna. En av vakterna som vi känner på jobbet får ta en titt och 10 minuter senare sitter vi i bilen påväg till sjukhuset. Så kvällen som egenligen skulle varit lugn spänderades istället på sjukhus. 5 timmar och 2 stygn senare fick vi lämna sjukhuset. Usch vilken kväll. Är glad över att Karen mår bra och idag ser hennes panna riktigt bra ut! 
 
Den 10 januari packade jag och Victor ner våra liv igen i våra väskor efter att ha bott i huset i lite mer än 1,5 månad. Det var riktigt skönt att slippa bo på hostel för ett tag. Små saker som att slippa dela dusch och toalett med mer än 30 andra, få lite privatliv, eget kök och kylskåp osv. Men nu är det hostel som gäller igen. Vi flyttade tillbaka till hostlet vi bodde på tidigare och en vecka senare så var det dags för mig och Victor att säga hejdå för ett tag. Han ska resa uppåt längs östkusten och uppleva lite medan jag stannar kvar i Brisbane sålänge. Dock så möts vi upp på Sydneys airport 2 veckor och 5 dagar senare (5 feb) för att bege oss mot nya äventyr - Road trip i New Zealand. Vi har bokat en campervan som vi ska bo i. Vi kommer ha ett litet camping kök och två sängar där bak i vanen. Vi börjar uppe i Auckland och avslutar nere i Christchurch. Ska bli riktigt kul!
 
Nu var det 6 dagar sedan Victor lämnade Brisbane och jag har varit ensam. Det är en riktig utmaning för mig att behöva klara mig på egen hand. Dock så har det gått bra hittills trots att jag är så sällskapssjuk. Under dessa dagar har jag hängt vid poolen, träffat roligt folk på hostlet, jobbat, parkhäng och vin med vänner, mexican fiesta osv. Haft en del att göra iallafall. 
 
Imorse var det även dags att säga hejdå till Karen som jag kommit väldigt nära här i Brisbane. My irish girl. Dock så kommer vi ses igen, så det här var väl mer ett "vi ses-hejdå!". Ändå är det tråkigt att behöva lämna folk som man kommit så nära.
 
Just nu sitter jag på biblioteket och tar det lugnt. Är just för tillfället väldigt väldigt trött på att bo i 30-share rummet som jag för tillfället bor i. Jag delar alltså ett rum med 29 andra personer. No privacy här inte. Det finns ingen ac i rummet heller så vi får klara oss på 5 fläktar som knappt hjälper. 2 veckor kvar Ida, kämpa! Nu börjar jag bli hungrig så ska väl bege mig tillbaka till hostlet. Ikväll väntar jobb iallafall! (bilder kommer upp senare)
 
 
 
 
 

NEW YEAR'S EVE


RSS 2.0