Dag 3 och 4 i nz

Dag 3 - fredag
Klockan 8 ringde klockan imorse, en ny dag och redan då var det dags att börja rulla. Vi började morgonen med en snabb frukost i form av en müslibar, macka utan pålägg och vatten. Ingen höjdare kanske men ekonomiskt blev det iallafall! Och efter det var en dusch efterlängtad, så vi hoppade in i bilen och hittade snabbt en dusch. Eller rättare sagt vattenkran.. Det sänkte inte ner humöret trots allt, dusch som dusch haha. Fräscha och glada fortsatte vi roadtrippen, Matamata och the Hobbiton var nästa destination!

Någon timme senare efter ett besök på mc donalds också var vi iallafall framme i staden Matamata där vi skulle ta buss vidare mot the Hobbiton, dvs där Lord of the ring filmerna spelades in. Matamata är en väldigt liten och mysig stad. Busschauffören vi åkte med berättade att majoriteten av befolkningen i lilla Matamata är även dom väldigt små. Och av den anledningen valdes många skådespelare ut därifrån till inspelningen av filmerna.

Efter den korta bussfärden möttes vi utav en ledare som skulle guida oss runt i Hobbiton. Vi fick se många platser där inspelningarna hade skett och vi fick även höra mycket ifrån vad som inte syns på filmen och vad som hände på inspelningarna. Väldigt intressant trots att jag inte är helt insatt i filmerna som Victor är. Jag är absolut nöjd med dagens tripp, väldigt mysigt. Och turen avslutades med en öl som dom i filmen dricker. Man kan tydligen inte hitta den ölen någon annan stans i världen förutom där på plats just för att den ölen gjordes just för filmens skull!

Då var det redan dags att lämna Matamata och köra vidare mot staden Rotorua, bara 40 minuter bort. Vi är alltså nu ungefär halvvägs ner på nordön.

Så har dagen ungefär sett ut. Just nu står Victor och kockar nudlar och fixar te åt oss här på kvällskvisten och efter det väntar några timmars sömn. Imorgon står det Rafting (fors ränning) och Wai-o-tapu (vulkanområde) på schemat. En annorlunda lördag väntar!

Dag 4.
Redan dag fyra. Känns som att tiden har gått snabbt samtidigt som att vi har hunnit med en hel del och är till och med snart klara med nordön innan sydön väntar. Snabba puckar det här haha. Ska man hinna med det mesta på tre veckor så krävs lite tempo har vi märkt. Anyway. Imorse vaknade vi upp, fick i oss en snabb frukost och på med badkläderna och packa väskan. Vi körde till Wet n' wild huset som bara låg runt hörnet av vår sovplats. Idag väntade nämligen rafting, dvs forsränning på svenska. Vi mötte upp en chaufför och två killar som skulle vara våra guider, hoppade in i bussen, hämtade upp resten av människorna och åkte mot forsen - Kaituna som ligger i Rotorua. Vi började att signa på några papper angående vår säkerhet och provade ut hjälmar och västar, och det var då vi faktiskt insåg vad vi skulle göra. Ett 7 meters fall väntade bland annat samt några fler lite lägre fall.

Snabb genomgång och så var vi i båtarna. Hela turen bestod av en bra guide kille, många mindre fall, paddling och så väntade det 7 meters höga fallet. Det kan alltså stupat i 90 grader utan att överdriva. Vår båt välte dessutom över mitt i fallet! Jag låg nog under ytan i flera sekunder innan jag äntligen hittade ytan och allt övergick till asgarv, fy vad roligt det var!! Hela turen var underbar och så kul. Då har man checkat av det på listan och jag rekommenderar det verkligen!

Dagen var inte slut än. Eftermiddagen spenderades i Wai-o-tapu. Det ligger ungefär 25 minuter utanför Rotorua. I Wai-o-tapu finns nämligen ett antal olika vulkaner. Det är här jordskorpan är som allra tunnast på hela jorden, och av den anledningen finns det många vulkaner här. Vi tog en tur längs vulkanerna. Väldigt vackert och häftigt att se. Så många olika färger och ja, olika lukter, luktade så illa på vissa ställen av allt svavel osv. Fy! Men tufft var det. Och resten av kvällen spenderade vi i Taupo som ligger ytterligare en bit ner bara. Vi kikade runt staden lite, besökte bland annat en fin utsikt över sjön som finns där, hauk falls som är en fors där det rinner 200 000 liter vatten i sekunden. Och medan jag ändå berättar lite fakta så kan jag berätta att det endast finns ett enda rödlyse i Taupo.

Eftermiddagen avslutades med en dusch i sjön, folk tittade och skrattade lite när vi bar ner schampo flaskorna ner till sjön och började tvätta håret. Hittar man ingen dusch så får man ta bästa utvägen. Ingen torrschampoo fanns att köpa heller så. Och vi hade faktiskt en solnedgång att titta på samtidigt. Sedan avslutade vi kvällen med bästa utsikten över sjön. Well well, då säger vi godnatt efter en väldigt bra lördag!